Košík 0x
0,00 €
Košík 0x
0,00 €
07.11.2022
Prevádzkové kvapaliny v aute – ako často ich meniť?
Auto predstavuje samostatný organizmus, v ktorom nesprávne fungovanie jedného komponentu, má zásadný vplyv na celkovú funkčnosť vozidla. Aby všetko fungovalo ako hodinky, netreba zabúdať na pravidelné dopĺňanie a výmenu prevádzkových kvapalín v aute.
Pohonné hmoty predstavujú samozrejmosť a do prevádzkových kvapalín ich neradíme. Prinášame vám zoznam kvapalín, na ktorých dopĺňanie by ste určite nemali zabúdať. Zároveň si môžete prečítať ako často ich dopĺňať a meniť.
Dôležitosť tejto prevádzkovej kvapaliny v aute poháňanom spaľovacím motorom, netreba podceňovať. Motorový olej plní rôzne funkcie, ako napríklad mazanie piestov, valcov a ďalších mechanizmov. Taktiež sa podieľa na znižovaní trenia, čím zmenšuje riziko opotrebovania určitých komponentov motora.
Motorový olej má tendenciu sa znečisťovať, kedy v ňom vznikajú karbónové usadeniny.
Pravidelná výmena je teda viac než nutná. Pri výmene dbajte na výber motorového oleja podľa typu auta.
Výmena sa odporúča každých 15 000 – 30 000 kilometrov. Aby ste mali istotu, stačí jednoducho otvoriť kapotu a skontrolovať minimálne stanovenú hranicu mierky oleja.
Základnou funkciou chladiacej zmesi do auta je udržiavanie správnej teploty v motore. Zjednodušene chladenie prebieha tak, že chladiaca zmes odoberá teplo z motora, následne prejde do chladiča, kde nastane ochladenie, a opäť prejde do motora.
Aby tento proces fungoval bezchybne, je dôležité chladiacu zmes do auta kontrolovať minimálne 2 krát do roka. Pred kontrolou nechajte motor dostatočne vychladnúť. Výmena chladiacej kvapaliny sa odporúča každé 2-3 roky.
Aké druhy chladiacich kvapalín poznáme?
G10 - žltá
určená hlavne pre staršie autá
G11 - modrá/zelená
primárne pre novšie autá
hlava valcov motora je zo zliatiny hliníka
G12 - červená/ružová
využívaná pri nových autách
poskytuje ochranu kovovým a gumeným častiam
G13 - fialová
mimoriadna odolnosť
vhodná pre všetky typy motora
Brzdová kvapalina sa nachádza v uzavretom systéme, a pri jej nedostatku riskujete zhoršené reakcie brzdového pedálu. Jej fungovanie spočíva v jednotlivých krokoch – pri stlačení brzdového pedálu sa prostredníctvom brzdovej kvapaliny prenesie sila na brzdové piestiky, ktoré pritláčajú brzdové doštičky ku kotúčom. Kontakt brzdových platničiek s kotúčom znižuje rotáciu kolesa a pohyb automobilu.
Výmena tejto kvapaliny závisí od viacerých faktorov. Všeobecné odporúčanie je každé 2-4 roky, pri niektorých výrobcoch aj častejšie. Ak si nie ste istí, informujte sa v autoservise.
Prevodový olej sa stará o efektívne fungovanie prevodovky. Vzhľadom na to, že prevodový olej je v uzavretom systéme, jeho množstvo by nemalo ubúdať. Pokiaľ sledujete klesanie jeho množstva, ide o iný problém, a mali by ste navštíviť autoservis.
Pri kontrole si všímajte predovšetkým kvalitu. Ak je hnedý a zapácha, neváhajte s výmenou. Odporúčaná výmena je každých 100 000 kilometrov. Samozrejme vplývajú na to mnohé faktory.
Každý vodič oceňuje, keď pri jazde vidí pred seba a za seba najmä kvôli bezpečnosti. Práve preto je dopĺňanie kvapaliny do ostrekovačov základ, na ktorý by ste mali myslieť. Výmena je viac než jednoduchá. Na nedostatok vás upozorní kontrolka na palubnej doske. Podľa druhu – zimná a letná, si vyberiete tú, ktorá bude mať v aktuálnom období účinnosť. Zimná kvapalina je charakteristická tým, že nezamŕza. Letná kvapalina má iné zloženie a pomáha odstraňovať zo skla hmyz, či peľ.
Účelom kvapaliny do posilňovača riadenia je prenášanie tlaku. Ten sa generuje čerpadlom na piest, ktorý následne prenáša silu a pohyb. Medzi úlohy kvapaliny patrí aj ochrana posilňovača pred oxidáciou a koróziou. Potrebnú výmenu vám naznačí napríklad namáhavé otáčanie volantu a zvláštne zvuky pri jeho otáčaní, únik kvapaliny alebo zápach spáleniny.Všeobecne sa odporúča meniť kvapalinu každé 2 roky, avšak najlepšie je riadiť sa pokynmi výrobcov vozidiel a konkrétnych značiek kvapalín.
AdBlue je prevádzková kvapalina pre autá s naftovými motormi. Dôležitým faktom je, že táto kvapalina nie je prísadou do paliva. Zmiešanie nafty a AdBlue kvapaliny môže zapríčiniť poškodenie vozidla. AdBlue sa nachádza v samostatnej nádrži a skladá sa z demineralizovanej vody a automobilovej močoviny. Prevádzková kvapalina AdBlue sa vstrekuje z nádrže do výfukového potrubia. Jej úlohou je zníženie obsahu oxidu dusíku. Kvapalina pomáha rozložiť látku na dusík a vodnú paru.
Na nedostatok kvapaliny vás zvyčajne upozorní palubný počítač. Dopĺňanie nie je potrebné príliš často, Ak však úplne AdBlue vyčerpáte, auto nemusíte naštartovať.